Preventie burn-out

De training ‘Preventie burn-out’ behandelt in drie dagen alle belangrijke elementen die helpen bij het voorkomen van een burn-out. Om zelfinzicht te creëren en bewuste gedragsverandering tot stand te brengen, gaan deelnemers actief aan de slag met doe- en denkoefeningen. Hierbij is er veel persoonlijke aandacht voor de deelnemers

 

Burnout preventie Workshop

Werknemers proberen vaak alle ballen in de lucht te houden. Een hele tijd gaat dat goed, maar er kan een moment komen dat dit gaat wringen. Ze krijgen het gevoel een continue marathon te lopen, raken oververmoeid, gaan slecht slapen en kunnen minder goed tegen prikkels of ontwikkelen lichamelijke klachten. Ze blijven zichzelf voortduwen. Immers, er is nog zo veel te doen, zowel privé als op werkgebied. Wanneer iemand langdurig stressklachten negeert en slecht slaapt, kan diegene in een burn-out raken. Een staat waarbij iemand zich volledig opgebrand voelt, zowel lichamelijk als geestelijk.

 

 

Helaas is een burn-out tegenwoordig eerder regel dan uitzondering. Één op de zes medewerkers heeft burn-out klachten. Naast dat een burn-out een enorme impact heeft op het leven van iemand, op zijn naasten en op zijn of haar collega’s, zijn de financiële gevolgen voor een werkgever ook aanzienlijk. Volgens TNO kost een burn-out die acht maanden duurt (wat zeker niet ongebruikelijk is) al gauw € 60.000,- nog exclusief vervangingskosten. 

BalansMakend biedt de unieke driedaagse incompanytraining ‘Preventie burn-out’ aan. Uniek omdat we waar nodig ook aandacht besteden aan slaap. We weten dat een goede slaap één van de belangrijkste elementen is om niet in een burn-out terecht te komen. Professor Eus van Someren werkzaam bij het Nederlands Herseninstituut, geeft aan dat slapeloosheid een onderschat probleem is en dat mensen die slecht en/of te kort slapen een sterk verhoogde kans hebben op het ontwikkelen van een burn-out.

Andere thema’s die naast slaap bij deze preventie burn out training aan bod komen zijn:

– het biologisch stressmechanisme

– herkennen van stresssignalen

– energienemers en -gevers

– herstelgedrag in het kader van vitaliteit en zelfzorg 

– een goede werk-privébalans

– ‘nee’ leren zeggen en grenzen aanvoelen en aangeven

Verder worden er thema’s toegevoegd, op basis van de leerdoelen van de deelnemers en/ of op basis van specifieke behoeften vanuit de organisatie. Optioneel kan de training buiten worden gegeven, omdat de natuur een helende werking heeft op het brein.

Werknemers, waaronder leidinggevenden, die hun eigen (mentale) fitheid en vitaliteit willen versterken en bereid zijn om in zichzelf te investeren. Je kunt het zien als een APK, niet voor je auto, maar voor jezelf. Net als sporten goed is voor je lijf, helpt deze training je brein mentaal fit te krijgen én te houden.


De training is ook geschikt voor medewerkers die stressklachten* ervaren en daar graag vanaf willen komen. Op naar een meer ontspannen en vitaal leven! Tot slot is de training geschikt voor re-integrerende medewerkers vanuit een burn-out. Mits zij al voldoende energie hebben om de training te kunnen bijwonen.

*Stressklachten kunnen bijvoorbeeld zijn: slecht slapen, continue (tijds)druk ervaren, minder zin in dingen (b.v. sociale contacten), negatiever denken, meer piekeren, minder fysieke energie, moeite met concentreren, verhoogde prikkelbaarheid en inefficiënter werken. Ook frequent verzuim kan een indicator zijn voor uitval door een burn-out of spanningsklachten in de toekomst.

Dag 1:

Na de eerste trainingsdag hebben deelnemers kennis over burn-out en het ontstaan ervan, inzicht in hun energiegevers en -nemers, kunnen zij eigen stresssignalen herkennen en serieus nemen en hebben zij een persoonlijk leerdoel geformuleerd waar ze mee aan de slag gaan.


Dag 2:

Na de tweede trainingsdag hebben deelnemers inzicht in de beschermende rol van slaap en hebben zij handvatten om hun eigen slaap te verbeteren. Ze hebben met behulp van oefeningen het verschil ervaren tussen spanning en ontspanning en weten hoe ze ontspanning kunnen oproepen. Daarnaast hebben zij inzicht in hun eigen kwaliteiten en valkuilen, wat effectief handelen en zelfvertrouwen bevordert (beide beschermen tegen stress). Tot slot hebben ze geleerd beter grenzen aan te geven en eerder hulp in te roepen indien nodig.


Dag 3:

Op de derde en laatste trainingsdag zijn de deelnemers actief aan de slag gegaan met het toepassen van handvatten in het kader van hun persoonlijke leerdoel. Na deze dag zijn zij zich bewust van hun behaalde successen en valkuilen. Zij hebben inzicht in hun cirkel van invloed en in hun eigen waarden. Dit helpt hen in het dagelijkse leven beter prioriteiten stellen en keuzes maken. Hierdoor voelen zij zich vitaler en veerkrachtiger.

Data en tijden: 

Tijden: 10.00 uur tot 17.00 uur. 

Data: deze stemmen we in overleg af. Het is nuttig steeds twee weken tussen de trainingsdagen in te hebben, zodat deelnemers tussendoor actief aan de slag kunnen met hun leerdoelen. 


Locatie: 

De locatie stemmen we af in overleg. De training kan incompany worden verzorgd. De ervaring leert dat het voor deelnemers fijn kan zijn om een dergelijke training juist op een externe locatie te organiseren (vlakbij de natuur), zodat ze echt letterlijk afstand kunnen nemen van hun werkplek. De externe locatie verzorgt BalansMakend in overleg met de opdrachtgever. 


Aantal deelnemers: 

Minimaal 4, maximaal 10

Tarieven:

Voor deze drie daagse training is de investering: € 2.750,- (vrijgesteld van BTW – exclusief eventuele locatie kosten)

Wat levert het volgen van deze training op? 

– Vrolijke werknemers die beter slapen en effectiever zijn. 

– Werknemers gaan anders met stressoren om waardoor ze stressbestendiger worden.

– Betere prestaties: werknemers zijn energieker, doordat zij zich meer richten op energiegevers en minder op nemers, zowel thuis als op het werk.

– Werknemers herkennen hun ontspannings- en stresssignalen, waardoor ze gericht blijven op een juiste balans hiertussen en de kans op uitvallen op het werk verlaagt.