Preventie burn-out

De training ‘Preventie burn-out’ speciaal voor zorgprofessionals behandelt in drie dagen alle belangrijke elementen die helpen bij het voorkomen van een burn-out. Om zelfinzicht te creëren en bewuste gedragsverandering tot stand te brengen, gaan deelnemers actief aan de slag met doe- en denkoefeningen. Hierbij is er veel persoonlijke aandacht voor de deelnemers.

 

Burnout preventie Workshop

Juist bij zorgprofessionals is de werkdruk hoog, onder andere door de personeelstekorten in de zorg. Daar komt bovenop dat zorgprofessionals vaak vooral klaar staan voor een ander, maar zichzelf nog wel eens vergeten.  

Gevolg is dat veel zorgprofessionals oververmoeid thuis komen na een werkdag en op de langere termijn burn-out raken. Een hele tijd gaat het goed; schouders eronder en doorgaan. Maar er kan een moment komen dat dit gaat wringen. Iemand krijgt het gevoel continu een marathon te lopen, raakt oververmoeid, gaat slecht slapen en kan minder goed tegen prikkels en/of ontwikkelt lichamelijke klachten. Wanneer langdurige stressklachten worden genegeerd, kan iemand in een burn-out raken; een staat waarbij iemand volledig opgebrand is, zowel lichamelijk als geestelijk.

Helaas is een burn-out tegenwoordig eerder regel dan uitzondering, helmaal in de zorg. Één op de zes medewerkers heeft burn-out klachten. Naast dat een burn-out een enorme impact heeft op het leven van iemand, op naasten en op collega’s, zijn de financiële gevolgen voor een werkgever ook aanzienlijk. Volgens TNO kost een burn-out die acht maanden duurt (wat zeker niet ongebruikelijk is) al gauw €60.000, nog exclusief vervangingskosten.

BalansMakend biedt de unieke driedaagse incompanytraining ‘Preventie burn-out’ aan voor zorgprofessionals: uniek omdat we waar nodig ook aandacht besteden aan slaap, een vaak gemist onderdeel van vitaliteitstrainingen. We weten dat een goede slaap één van de belangrijkste elementen is om niet in een burn-out terecht te komen. Professor Eus van Someren, werkzaam bij het Nederlands Herseninstituut, geeft aan dat slapeloosheid een onderschat probleem is en dat mensen die slecht en/of te kort slapen een sterk verhoogde kans hebben op het ontwikkelen van een burn-out.


Andere thema’s die naast slaap aan bod komen zijn:

– het biologisch stressmechanisme

– herkennen van stresssignalen

– energienemers en -gevers

– herstelgedrag in het kader van vitaliteit en zelfzorg 

– een goede werk-privébalans

– jezelf voorop stellen op een positieve manier

– ‘nee’ leren zeggen en grenzen aanvoelen en aangeven


Hier worden thema’s aan toegevoegd, afhankelijk van persoonlijke leerdoelen van deelnemers  en eventuele behoeften vanuit de organisatie. Optioneel de training (deels) buiten worden gegeven, omdat de natuur een helende werking heeft op het brein.

Medewerkers en leidinggevenden binnen de zorg die hun eigen (mentale) fitheid en vitaliteit willen versterken en bereid zijn om in zichzelf te investeren. Hoe cliché maar het is waar; je kun pas goed voor een ander zorgen als je ook goed voor jezelf hebt leren zorgen. Je kunt het zien als een APK, niet voor je auto, maar voor jezelf. Net als sporten goed is voor je lijf, helpt deze training je brein mentaal fit te krijgen én te houden. De training is ook geschikt voor medewerkers binnen de zorg die stressklachten* ervaren en daar graag vanaf willen komen. Op naar een meer ontspannen en vitaal leven! Tot slot is de training geschikt voor re-integrerende medewerkers vanuit een burn-out. Mits zij al voldoende energie hebben om de training te kunnen bijwonen.

*Stressklachten kunnen bijvoorbeeld zijn: slecht slapen, continue (tijds)druk ervaren, minder zin in dingen (b.v. sociale contacten), negatiever denken, meer piekeren, minder fysieke energie, moeite met concentreren, verhoogde prikkelbaarheid en inefficiënter werken. Ook frequent verzuim kan een indicator zijn voor uitval door een burn-out of spanningsklachten in de toekomst.

Dag 1:

Na de eerste trainingsdag hebben deelnemers kennis over burn-out, inzicht in hun energiegevers en -nemers, kunnen zij hun eigen stresssignalen herkennen en serieus nemen en hebben zij een persoonlijk leerdoel geformuleerd waar ze in de nabije toekomst mee aan de slag willen.


Dag 2:

Na de tweede trainingsdag hebben deelnemers inzicht in de beschermende rol van slaap en hebben zij handvatten om hun eigen slaap te verbeteren. Ze hebben met behulp van oefeningen het verschil ervaren tussen spanning en ontspanning en weten beter hoe ze ontspanning kunnen oproepen. Daarnaast hebben zij inzicht in hun eigen kwaliteiten en valkuilen, wat effectief handelen en zelfvertrouwen bevordert (beiden beschermen tegen stress). Tot slot leren zij zichzelf serieuzer te nemen en belangrijker te vinden, waardoor ze beter gezonde grenzen kunnen aangeven en hulp kunnen inroepen indien nodig.


Dag 3:

Op de derde en laatste trainingsdag zijn de deelnemers actief aan de slag gegaan met het toepassen van handvatten in het kader van hun persoonlijke leerdoel. Na deze dag zijn zij zich bewust van hun behaalde successen en valkuilen. Zij hebben inzicht in hun cirkel van invloed en in hun eigen waarden. Dit helpt hen in het dagelijkse leven beter prioriteiten te stellen en keuzes te maken. Hierdoor voelen zij zich vitaler en veerkrachtiger.

Data en tijden: 

Tijden: 10.00 uur tot 17.00 uur. 

Data: deze stemmen we in overleg af. Het is nuttig steeds twee weken tussen de trainingsdagen in te hebben, zodat deelnemers tussendoor actief aan de slag kunnen met hun leerdoelen. 

 

 

Locatie: 

De locatie stemmen we af in overleg. De training kan incompany worden verzorgd. De ervaring leert dat het voor deelnemers prettig kan zijn om een dergelijke training juist op een externe locatie te organiseren (vlakbij de natuur), zodat ze letterlijk afstand kunnen nemen van hun werkplek. De externe locatie verzorgt BalansMakend in overleg met de opdrachtgever. 

 

 

Aantal deelnemers: 

Minimaal 4, maximaal 10

Voor deze drie daagse training is de investering: € 2750,- (vrijgesteld van BTW – exclusief eventuele locatie kosten)

Wat levert het volgen van deze training op? 

– Vrolijke werknemers die beter slapen en effectiever zijn.

– Werknemers gaan anders met stressoren om waardoor ze stressbestendiger worden.

– Betere prestaties: werknemers zijn energieker, doordat zij zich meer richten op energiegevers en minder op nemers, zowel thuis als op het werk.

– Werknemers herkennen hun ontspannings- en stresssignalen, waardoor ze gericht blijven op een juiste balans hiertussen en de kans op uitval op het werk wordt verlaagt.